ကေလာင္ရွင္=မစုိးရိမ္စာသင္သား
ၾသစေၾတးလ်ႏုိင္ငံတြင္ ဓမၼေစတီေဟာထားခဲ့ရာ ဒႆန သမၸဒါ(၈)ခ်ပ္ တုိ႔ထဲက ေခြအမွတ္(၄) ထဲတြင္-
(၁)ရွင္မဟာကႆပႀကီးက သိၾကားမင္းအား ေတာက္ေခါက္ေၾကာင္း၊ ရဟႏၲာတု႔ိသည္ စိတ္တုိတတ္ ၾကေၾကာင္း၊ ရဟႏၲာတုိ႔မွာ မေနာ ဒုစရိုက္ ျဖစ္ေသးေၾကာင္း။
(၂) မဟာပန္ရဟႏၲာႀကီးက ညီစူဠပန္ကို ႏွင္ထုတ္ေၾကာင္း၊ စူဠပန္သည္ ရဟႏၲာျဖစ္မည္ဆုိတာကို မသိေၾကာင္း၊ ရဟႏၲာတုိ႔သည္ အကုန္သိသူမ်ား မဟုတ္ေၾကာင္း။
(၃) အရွင္သာရိပုၾတာက ေရေျမာင္းကို ခုန္၍ကူးေၾကာင္း၊ ၀ါသနာကို ရဟႏၲာတုိ႔ကေတာင္မွ မစြန္႔ႏုိင္ေၾကာင္း။
(၄) ဥ႐ုေ၀လကႆပညီေနာင္တသည္ မီးကိုလုပ္ေကြၽး၍ ပူေဇာ္သူမ်ားျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ သူတုိ႔အတြက္ မီးတရားကို ျမတ္စြာဘုရား ေဟာေၾကာင္း၊ မီးတရားျဖင့္ အတိတဓမၼာ႐ုံ(ဥပဒါနကၡႏၶာ)ကို ေဖာ္ျပ ေပးျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ အတိတ္ဓမၼာ႐ံု (ဥပါဒါနကၡႏၶာ)၌ ျဖစ္ပ်က္ျမင္ၿပီး ကႆပညီေနာင္တုိ႔ ရဟႏၲာ ျဖစ္ၾကေၾကာင္း။
(၅) ရွင္စူဠပန္သည္ ပန္းထိမ္သည္ျဖစ္ဖူးျခင္းေၾကာင့္ ရွင္စူဠပန္အတြက္ ပ၀ါကေလးကိုေပး၍ အတိတ္ဓမၼာ႐ံု (ဥပါဒါနကၡႏၶာ)ကို ေဖာ္ျပေပးေၾကာင္း၊ ရွင္စူဠပန္က ျဖစ္ပ်က္ကို ဖတ္ခနဲ ျမင္သြားၿပီး ရဟႏၲာ ျဖစ္သြားေၾကာင္း၊ မဟာပန္ကို မခံခ်င္စိတ္ျဖစ္၍ ရွင္စူဠပန္က(မေနာဒုစရိက္ျဖင႔္) တန္ခုိးဖန္ဆင္းျပေၾကာင္း-တု႔ိကုိ ေဟာျပၿပီး -
(က) အတိတ္ဓမၼာ႐ံု (ဥပါဒါနကၡႏၶာ= တကယ္ ျဖစ္တည္ပ်က္ရွိ ပရမတ္တရား မဟုတ္ေသာ အေတြးပံုရိပ္= ပညတ္တရား)သည္ ဒုကၡသစၥာ။
(ခ) အဲဒါကို ျဖစ္ေစတတ္တဲ့ တဏွာသည္ သမုဒယသစၥာ။
(ဂ)အဲဒီတရားႏွစ္မ်ိဳး ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားတာက နိေရာဓသစၥာ။
(ဃ) အတိတ္ဓမၼာ႐ံု=ဥပါဒါနကၡႏၶာ၏ ေျပာင္းလဲသြားပံုကို ျဖစ္ပ်က္ ျမင္လုိက္ေတာ့ ေလးမဂ္ (မဂၢသစၥာ) ေလးဖိုလ္ က်ၿပီး ရွင္စူဠပန္ ရဟႏၲာျဖစ္သြားေၾကာင္း”တုိ႔ကို ေဟာထားသည္။
ထိုတြင္ အမွတ္(၁)၌- ရဟႏၲာတိ႔ုမွာမေနာဒုစရိုက္မျဖစ္ၾကပါ။ ဓမၼေစတီက သဂႌတသတအ႒ကထာကို အကိုးအကားျပဳ၍ ရဟႏၲာတုိ႔မွာ မေနာဒုစရိုက္ျဖစ္ေၾကာင္း တို႔ကို အျခားေခြမ်ားမွာ အာေပါင္အာရင္း သန္သန္ျဖင့္ ေဟာေလ့ရွိပါသည္။ ရဟႏၲာတုိ႔မွာ မေနာဒုစရိုက္မရွိပါ။ အဘိဇၩာ= သူတစ္ပါး၏ပစၥည္းကို ေလာဘ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ မတရား နည္းျဖင့္ (သူတစ္ပါးကဲ့သုိ႕ ထုိဥစၥာကို ရရွိေအာင္ ႀကိဳးစားရွာေဖြ စုေဆာင္းေသာ နည္းကို မလုပ္ေဆာင္ဘဲ) အေခ်ာင္ရေအာင္ ေကာက္က်စ္ လိမ္ညာ လွည့္ပတ္၍ ရယူသိမ္းပိုက္ျခင္း သေဘာရွိေသာ ေလာဘတရား၊ ဗ်ာပါဒ=သူတစ္ပါးတုိ႔ကို အသက္ခႏၶာ ဥစၥာပစၥည္း ပ်က္စီးေအာင္ ဖ်က္ဆီးျခင္း သေဘာရွိေသာ ေဒါသတရား၊ မိစၦာဒိ႒ိ=အတၱေကာင္ရ၏ဟု ယူျခင္းသေဘာရိွေသာ သကၠာယမိစၦာဒိ႒ိ၊ အတၱေကာင္- ၀ိညာဥ္ေကာင္ ျဖစ္ေသာ ေလာက၏ အဆံုးသည္ရွိ၏-မရွိ- စသည္ျဖင့္ ယူျခင္းသေဘာရွိေသာ အႏၲဂၢါဟိကမိစၦာဒိ႒ိ၊ အလွဴ၏အက်ိဳးသည္ မရွိ-စသည္ျဖင့္ယူျခင္းသေဘာရွိေသာ ဒသ၀တၳဳကမိစၦာဒိ႒ိ၊ သတၱ၀ါေကာင္ဟု ယူျခင္းသေဘာရွိေသာ ဣႆရနိမၼာနမိစၦာဒိ႒ိ စသည္တုိ႔ပင္ ျဖစ္ၾကပါသည္။
မေနာဒုစရိုက္-အမည္ရရွိၾကကုန္ေသာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ဒိ႒ိတုိ႔သည္
(၁) ၀ီတိကၠမအဆင့္အားျဖင့္ ျဖစ္ၾကသည္။
(၂) ပရိယု႒ာနအားျဖင့္ ျဖစ္ၾကသည္။
(၃) အႏုသယအဆင့္အားျဖင့္ (မျဖစ္ေသာ္လည္း အေၾကာင္းညီညြတ္လွ်င္ ျဖစ္နုိင္ေသာေၾကာင့္) ရွိၾကသည္။
(၄) ၀ါသနာ အဆင့္အားျဖင့္ ရွိၾကသည္ဟူ၍ အဆင့္ဆင့္ ျခားနားၾကပါသည္။
ဤ(၄)ဆင့္တုိ႔တြင္- ၀ါသနာအေလ်ာက္ရွိျခင္းကို ရွိသည္ဟု မဆုိအပ္ေပ။ ျဖစ္သည္ဟု မဆုိအပ္ေပ။ အႏုသယ အဆင့္အားျဖင့္ ရွိျခင္းကို ရွိသည္ဟုသာ ဆုိရပါသည္။ ျဖစ္သည္ဟု မဆုိရပါ။
ပရိယု႒ာနအဆင္၊့ ၀ီတကၠမ အဆင္ျ့ဖစ္ျခင္းကိုသာလွ်င္ ျဖစ္သည္ဟု လည္း ဆုိရပါသည္။ ရွိသည္ဟုလည္း ဆုိရပါသည္။ ဤသို႔အဆင္ဆင့္ ကြျဲပားျခားနားလ်က္ ရွၾိကရာတြင္ ရဟႏၲာတို႔သည္ အရဟတၱမဂ္ဥာဏ္ျဖင့္ ၀ီတိကၠမအဆင္၊့ ပရိယ႒ာနအဆင္၊့ အႏုသယအဆင့္ မေနာဒုစရိုက္ (ေလာဘ၊ေဒါသ၊ဒိ႒ိ)တုိ႔ကို လံုး၀ အျမစ္ျပတ္ ပယ္စြန္႔ၾကပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ရဟႏၲာဟူ၍ ျဖစ္လာၾကပါသည္။
၀ါသနာအဆင့္ မေနာဒုစရိုက္ (ေလာဘ၊ေဒါသ၊ဒိဌိ )တုိ႔၏ ရွိျခင္း ဆုိသည္မွာ ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ အနာႀကီး၏ အမာရြတ္က်န္ေနသကဲ့သို႔ အနာမရွိေသာ္လည္း၊ အနာျဖစ္ ေနသည္ မဟုတ္ေသာ္လည္း စြဲထင္ေနျခင္းသေဘာ သက္သက္မွ်သာျဖစ္ပါသည္ ။ ထို႔ေၾကာင့္ ၀ါသနာအဆင့္ မေနာဒုစရိုက္- ရွိေနျခင္းကို မေနာဒုစရိုက္ ရွိသည္ဟု မဆုိရပါ။ မေနာဒုစရိုက္ ျဖစ္ေသးသည္ ဟုလည္း မဆုိရပါ။ ယင္းသို႔ ရဟႏၲာတို႔မွာ မေနာဒုစရိုက္ ျဖစ္ေသးသည္ဟု ဆုိလွ်င္ ထုိသုိ႔ဆုိသူသည္ အႏုသယယမက၊ ပဇဟန၀ါရ၊ ပဟီန၀ါရတုိ႔ကို ဖ်က္ဆီးသူမည္ပါသည္။ သမုဒယသစၥာ ပယ္အပ္ပံုကိုျပဆုိသည့္ ဓမၼစၾကာ၊ မဟာသတိပ႒ာနသုတ္၊ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ စသည္ တုိ႔ကိုလည္း ဖ်က္ဆီးသူ မည္ပါသည္။
အထူးသျဖင့္ “ဒုစရိုက္ ၁၀-တုိ႔၌ တည္ေသာ အကုသုိလ္စိတ္သည္ မဂ္ဖိုလ္တရားတုိ႔ကို ရရွိေအာင္ မျပဳႏုိင္ေၾကာင္း၊ ဒုစရိုက္ ၁၀-ပါးစလံုး ကင္းရွင္း ၿပီး သုစရိုက္ ၁၀-ပါးတု၌ တည္ေနေသာ ကုသလစိတ္ (ဘာ၀နာစိတ္)က သာလွ်င္ မဂ္ဖိုလ္တရားတို႔ကို ရရွိေအာင္ ျပဳႏုိင္ေၾကာင္း” ေဟာျပထားရာ
ခုဒၵကပါဠိေတာ္ ဓမၼပဒလာ (န တံ မာတာပိတာ ကယိရာ၊ အေည၀ါပိစဥာတကာ။ သမၼာပဏိဟိတံစိတၱံ၊ ေသယ်ေသာနံတေတာကေရ) ႏွင့္ ခုဒၵကပါဠိေတာ္ - သုတၱနိပါတလာ(အေသ၀နာစ ဗာလာနံ၊ ပ႑ိတာနဥၥ ေသ၀နာ။ ပူဇာစပူဇေနယ်ာနံ၊ ဧတံမဂၤလမုတၱမံ)တို႔ကို ဖ်က္ဆီးသူ မည္ပါသည္။
ဓမၼေစတီသည္ ဤသို႔ေသာ ပါဠိေတာ္မ်ားကို မ်က္ကြယ္ျပဳ၍ (၀ါ) သူယူစြဲထားေသာ အဓမၼ၀ါဒႏွင့္ လံုး၀ညႇိမရေသာ ေဒသနာတုိ႔ကို ေစာ္ကား ပယ္ခ်၍ တစ္ဖတ္သတ္ ေဟာေလ့ရွိသူသာ ျဖစ္ပါသည္။ သူစြဲယူေနေသာ အဓမၼ၀ါဒႏွင့္ ညီညြတ္ႏုိင္ရာ ေဒသနာတုိ႔ကို ေတြ႔ရွိပါမူကား က်မ္းသိမခက္ က်မ္းညႇိခက္-စသည္ျဖင့္ လုပ္ယူေလ့ရွိပါသည္။ (လုပ္ယူ=...)
ဤအမွတ္(၁)ေကာက္စာမွာ ဓမၼေစတီေဟာသည့္အတုိင္း အရွင္မဟာကႆပက ေတာက္ေခါက္သည္ မဟုတ္ပါ။ သူဆင္းရဲတုိ႔အား ခ်းီေျမာက္လုိရာတြင္ သူဆင္းရဲတုိ႔က ရရွိထုိက္ေသာ အက်ဳိးေက်းဇူးေတြကုိ သိၾကားမင္းက လုိခ်င္ေနသည့္အတြက္ သိၾကားမင္းကို တားျမစ္၍ ဆံုးမျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။
စိတ္တိုျခင္းေၾကာင့္လည္း မဟုတ္ပါ။ (မိဘဆရာတုိ႔သည္ သားသမီးတပည့္တို႔ကို စိတ္မတိုဘဲ= ေဒါသမျဖစ္ဘဲ ေငါက္ငမ္း၍ တားျမစ္ေလ့ ရွိၾကပါသည္။ ဆံုးမေလ့ရွိၾကပါသည္။)
“ဟဲ ့ သူအို ၊ နင္က သိၾကားမင္း ပဲ” ဟူ သည္ တို႔ကုိ မိန္႔ဟ ၍တားျမစ္မႈကို မေနာဒုစရိုက္ (ေဒါသ)ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ဟုယူလွ်င္ ထိုသို႔ ယူသူ၏ ဓမၼေရးရာ နားမလည္ပံုႏွင့္ ေလာကေရးရာ မိုက္မဲပံုသာတည္း။
အထူးသတိ ျပဳရန္မွာ ။ ။
ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္ႀကီးတုိ႔ကို ဂုဏ္သိကၡာ ပ်က္ျပားေအာင္ ေစတနာပါပါျဖင့္ ေျပာဆုိ၍ ျပစ္မွားသူသည္ အရိယူပ၀ါဒ- အႏၲရာယ္ထုိက္သူ ျဖစ္၏။
ထုိ႔ျပင္ အမွတ္(၂)ေကာက္စာမွာလည္း မဟာပန္ရဟႏၲာႀကီးက မေနာဒုစရိုက္(ေဒါသ) ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ရွင္စူဠပန္ကို ႏွင္ထုတ္သည္ဟု ဆုိလုိ ပါသည္။ (ရွင္းျပစရာ မလုိပါၿပီ။) ရဟႏၲာတို႔မွာ သဗၺညဳတဥာဏ္-မရွျိခင္းေၾကာင့္ ရဟႏၲာတိုက အကုန္လုံးကုိ မသိႏုိင္ၾကပါေပ။
ထု႔ိျပင္ အမွတ္(၃)ေကာက္စာမွာ ၀ါသနာအဆင့္ မေနာဒုစရိုက္(ေလာဘ၊ ဒိ႒ိ၊ ေဒါသ)တုိ႔သည္ရဟႏၲာတုိ႔မွာ ရွိေနတတ္ပါသည္။ ထုိအေၾကာင္းကို အမွတ္(၁)ေကာက္စာကို ရွင္းျပရာတြင္ တင္ျပခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ သို႔ရာတြင္ ရွင္သာရိပုၾတာက ေရေျမာင္းကိုခုန္၍ ကူးေၾကာင္း သည္ ပါဠိေတာ္၊ အ႒ကထာ၊ ဋီကာ ဘယ္မွာမွ် မရွိပါ။
(ျပစ္မွားလုိ၍ ေျပာလွ်င္ ေျပာသူမွာ အျပစ္ရွိသည္။ ၀ါသနာ မပယ္စြန္႔ေၾကာင္း ေျပာလုိလွ်င္ ရွိသည့္အတုိင္းသာ ေျပာသင့္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ အရွင္ပိလိႏၵ၀စၦ အေၾကာင္းမ်ဳိးကုိသာ ေျပာသင႔္ပါသည္။ ၀ါသနာအဆင္မွ် က်န္ရွိေနျခင္းသည္ မဂ္ျဖင့္ ပယ္ေလာက္ေသာ ပမာဏအထိ မရွိျခင္းေၾကာင့္ ရွိစာရင္းတြင္မွ် မ၀င္ပါ။ ျဖစ္စာရင္းမွာ ပါ၀င္ဖို႔ဆုိလွ်င္ကား ေ၀းပါ၏။)
(၁) ျမတ္စြာဘုရားတုိ႔သည္ ကိေလသာတုိ႔ကို ၀ါသနာမွ် မက်န္ရေအာင္ ပယ္စြန္႔ကုန္၏။ (၂) ရဟႏၲာတုိ႔သည္ ကိေလသာတုိ႔ကို အျမစ္ျပတ္ ပယ္စြန္႔ႏုိင္ၾကေသာ္လည္း ၀ါသနာၾကြင္းက်န္ပါသည္။ ထုိ႔ျပင္ အမွတ္(၄) ေကာက္စာ၌ မီးတရား ေဟာျပေပးေၾကာင္းသည္ မွန္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ မီးတရားျဖင့္ အတိတ္ဓမၼာ႐ံုကို (၀ါ)ဥပါဒါနကၡႏၶာကို ေဖာ္ျပေပးသည္ဟု ဆုိျခင္းမွာ အမွားသာတည္း။ အတိတ္ဓမၼာ႐ံု ဟူသည္ ပညတ္တည္း။
ဓမၼေစတီတုိ႔သည္ “ဤအတိတ္ ဓမၼာ႐ံု ( ၀ါ)ပညတ္ ဓမၼာ႐ံု ( ၀ါ)မိ စၦ ာ ဓမၼ ာ ႐ံ ု သည္ ဥပါဒါနကၡႏၶာမည္၏” ဟုဆုိ၍ “အတိတ္ဓမၼာ႐ံုသည္ ၀ိပႆနာ႐ႈအပ္ေသာ အေၾကာင္းခႏၶာျဖစ္သည္” ဟုလည္း ဆုိၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္“အဆုိပါ အတိတ္ဓမၼာ႐ံ (၀ါ) ပညတ္ဓမၼာ႐ံ (၀ါ) မိစာဓမၼာ႐ံ(၀ါ) ဥပါဒါနကၡႏာတု၌ ႐ႈဳျမင္ေနလွ်င္ တရားမရ” ဟုလည္း ဆိုၾကပါသည္။
“ဓမၼေစတီ”-အမည္ရွိေခြထဲတြင္ ပုဒ္ေရ ၂၄-အတြင္း ၁၀-မိနစ္ အေရာက္မွာ ဓမၼေစတီကိုယ္တုိင္ ဤသို႔ ေဟာထားပါသည္။
“ဦးဇင္း=(-ဦးဥကၠံသဗုဒၶိ)-ငယ္က်ိဳးငယ္နာေတြကို ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ရင္ မိစၦာဓမၼာ႐ံု ျဖစ္တတ္တယ္ေနာ္လုိ႔ သူ႔ဆရာ (=ဥကၠံသဗုဒၶိရဲ႕ဆရာ ဦးျမင့္သိန္း)က ဆံုးမတယ္“ ဟူသတည္း။
ဆိုလုိရင္းကား “အတိတ္ဓမၼာ႐ံုကို ႐ႈဴေနလွ်င္ တရားမရႏုိင္။ အတိတ္ဓမၼာ႐ံုကို မေဖာ္ရ” ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။ ဤေနရာတြင္ ေကာက္ျပထားေသာ ေကာက္စာအမွတ္(၄) (၅)တိုႏွင့္ ေသေသခ်ာခ်ာ တုိက္ဆုိင္ၾကည့္ၾကပါ။ ေကာက္စာ(၄)တြင္ အတိတ္ဓမၼာ႐ံု(၀ါ) ဥပါဒါနကၡႏၶာ (ပညတ္)၌ ျဖစ္ပ်က္ျမင္ၿပီးဟုဆိုရာတြင္ ဥပါဒါနကၡႏၶာ (ေလာကီတရားစု= ပရမတၳခႏၶာ)၌ ၀ိပႆနဥာဏ္ျဖင့္ ျဖစ္ပ်က္(အနိစၥလကၡဏာ) ျမင္ၿပီးဟုျပင္၍ ဆိုမွသာလွ်င္ မွန္ေသာတရား ျဖစ္ပါသည္။ ဓမၼေစတီဆရာစဥ္ဆက္တုိ႔က ယူၾကသည္မွာ- “ဥပါဒါနကၡႏၶာအရ ျဖစ္ၾကကုန္ေသာ ေလာကီစိတ္ ၈၁-ပါး၊ ေလာကီေစတသိက္ -၅၂-ပါး၊ ႐ုပ္-၂၈-ပါး တရားစုတုိ႔သည္ ပရမတ္ဓမၼာ႐ံုမည္၏။ ယင္းပရမတၳတရားတို႔သည္ တကယ္ျဖစ္၍ တကယ္ရွိေန ၾကပါေသာ္လည္း ယင္းတုိ႔ကုိ သမၼာသမၺဳဒၶဘုရားႀကးီ တုိ႔၏ ဥာဏ္ျဖင့္ အာ႐ံုျပဳႏုိင္သည္။ ႐ႈမွတ္သိျမင္ႏိုင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယင္းပရမတ္ တုိ႔ကို သာ၀ကတုိ႔က ႐ႈမွတ္သိျမင္ႏိုင္ၾကသည္ဟုဆုိလွ်င္ ထိုအဆုိသည္ အမွားသာတည္း” ဟူ၍ ယူဆၾကပါသည္။
ထုိေၾကာင့္ ဓမၼေစတီ ဆရာစဥ္ဆက္တုိက ယူၾကသည္မွာ ဥပါဒါနကၡႏၶာအရ အဆုိပါ ပရမတ္တရားစုတုိ႔ကို မယူရ။ ဥပါဒါနကၡႏၶာအရ မိစၦာဓမၼာ႐ံု(၀ါ) ပညတ္ဓမၼာ႐ံု(၀ါ) အေတြးပံုရိပ(၀ါ) သဏၭာနပညတ္တုိ႔ကိုသာ ယူရမည္” ဟူ၍ ယူဆၾကပါသည္။ ဤသို႔ ယူဆၾကကာ (က) အဆုိပါဥပါဒါန ကၡႏၶာ=ပညတ္ဓမၼာ႐ံုတုိ႔၌ ၀ိပႆနာ႐ႈဴျမင္မွ တရားရသည္။
(ခ) အဆုိပါ ဥပါဒါနကၡႏၶာ=ပညတ္ဓမၼာ႐ံုတုိ႔၌ ၀ိပႆနာ မ႐ွဴရ။ ႐ႈလွ်င္ တရားမရႏုိင္ဟူ၍ ေရွ႕ေနာက္မညီ ယူၾကပါသည္။ (မိစၦာဓမၼာ႐ံု ျဖစ္တတ္တယ္-ေနာ္..လို႔။) မွန္လွ၏။ ပရမတ္ဓမၼာ႐ံုႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဆူးေလ ဦးျမင့္သိန္းက သူေရးသားေသာ အကုပၸါေမ၀ိမုတၱိ- ဗုဒၶ၀ိညာဏ္ေတာ္စာအုပ္ သဘာ၀နိဒါန္း စာမ်က္ႏွာ(ဋ)၌ ဤသို႔ ေရးထားပါသည္။ ပဥၥကၡေႏၶ၊ ဥပါဒါနကၡႏၶာတရား ငါးပါးတုိ႔ကို။ အသာရေတာ၊ အႏွစ္အသား မရွိေသာအားျဖင့္။ ပႆေႏၲာ၊ ႐ႈျမင္ခဲ့သည္ ရွိေသာ္။ အႏုေလာမိက၊ံ မဂ္ဥာဏ္ႏွင္႔ေလ်ာ္ေသာ။ ခႏႎ၊ၲသမၼာဒိ႒ိ ဥာဏ္အျမင္မွန္ကို။ ပဋိလဘတိ၊ ရ၏။ ဤကား ေနယ်တၳနည္းအားျဖင့္ ေဟာေတာ္မူေသာ ေဒသနာေတာ္ျဖစ္သည္။
ဤ “ပဥၥကေႏၶ”ဟူေသာပုဒ္၌ ပရမတၳခႏၶာကို ေကာက္ယူခဲ႔လွ်င္ မသင့္။ (ပညတ္ခႏၶာကိုယူမွ သင့္သည္။) အဘယ္ေၾကာင့္ မသင့္သနည္းဟူမူ ပရမတၳခႏၶာကို ဋီကာဆရာက “ဗုဒါၶ နံေယ၀ ၀ိသေယာ၊ သာ၀ကာနံ န ၀ိသေယာ” ဤကဲသ႔ုိ ဖြင္ဆုိထားေသာေၾကာင့္ ပရမတၳခႏၶာသည္ သဗၺညဳတဘုရားရွင္တုိ႔၏ အာ႐ံုသာ ျဖစ္၏။ သာ၀ကတုိ႔၏ အာ႐ံု-က်က္စားရာ မဟုတ္ဘူး-တဲ့။
“ထိုစကားမွန္၏။ ပရမတၳခႏၶာသည္ ဓာတ္ႀကီးေလးပါးႏွင့္တကြ အထည္ ျဒပ္ ဥပါဒ္ ဌီ ဘင္ ဟူေသာ ခဏငယ္သံုးခ်က္ရွိ ေသာခႏၶာ ျဖစ္၏။ ပဥၥဳပါဒါနကၡႏၶာသည္ ခဏငယ္သံုးခ်က္ႏွင့္တကြ ဓာတ္ႀကီး ေလးပါးတည္းဟူေသာ အထည္ျဒပ္-မရွိ။ သုညခႏၶာ ျဖစ္၏။ (ပညတ္ခႏၶာျဖစ္၏။)ဟူ၍ ေရးသားထားပါသည္။
မွာထားခ်က္။ ။ “ပဥၥကၡေႏၶ(ပ)ပဋိလဘတိ-ရ၏”သည္ ပဥၥကၡေႏၶ ပုဒ္အရ ဥပါဒါနကၡႏၶာ (ပရမတ္တရားစု)ကို ယူဟုျပရာ တစ္ခ်က္မွ်သာ ဥပစာသဒၵါ-ေနယ်တၳနည္း ျဖစ္ပါသည္။ ပဥၥကၡႏၶာဟု သာမညအားျဖင့္ ရွိေသာ္လည္း ေလာကုတၱရာ ခႏၶာတို႔ကိုမယူရ- ဟု ဆုိျခင္းေၾကာင့္ ေနယ်တၳ ျဖစ္ပါသည္။ အသာရေတာကို ေထာက္၍ ၀ိပႆနာ႐ႈအပ္ေသာ ဥပါဒါနကၡႏၶာ=ပရမတၳကယပါ။ ေဒသနာ တစ္ခုလုံးသည္ကား နီတတၳသာတည္း။ မုခ်တၳသာတည္း။ ေနယ်တၳမဟုတ္ပါ။
ပဥၥကၡေႏၶအရ ပရမတၳခႏၶာကို ေကာက္ယူမွသာလွ်င္ သင့္ပါသည္။ မွန္ပါသည္။ ပညတ္ခႏၶာဟူ၍ပင္ မရွိေကာင္းေသာေၾကာင့္ ပညတ္ကို ေကာက္ယူလွ်င္ လံုး၀အမွားတည္း။ ပညတ္သည္ ခႏၶာမည္၏ဟူ၍ ဘယ္မွာမွ မရွိပါ။ ပိဋကသုံးပုံမွာရွိလွ်င္ ထုတ္ျပစမ္းပါ။
ဋီကာဆရာက “ဗုဒၶါနံေယ၀ ၀ိသေယာ” ဟုဆုိျခင္းသည္ ဗုဒၶတုိ႔ကသာလွ်င္ ထုတ္ေဖာ္၍ ေဒသနာဥာဏ္ျဖင့္ နာမည္တပ္၍ ေဟာျပႏုိင္ေသာ တရားျဖစ္၏။ ဗုဒၶတုိ႔က ေဟာမျပလွ်င္ သာ၀ကတုိ႔က မေဖာ္ထုတ္နုိင္။ ေဒသနာဥာဏ္ျဖင့္ နာမည္တပ္၍ မေဟာႏိုင္ဟူ၍ ဆိုလုိပါသည္။
သာဓကမွာ “ပရိ၀ါပါဠိေတာ္၌ ျမတ္ဗုဒၶမပြင့္လွ်င္ ပရမတၳတရား တုိ႔၏ ႐ုပ္၊ နာမ္၊ ဖႆ၊ ေ၀ဒနာ အစရွိေသာ နာမည္မွ်ကေသာ္လည္း မသိႏုိင္” ဟူ၍ ရွိပါသည္။ ဆူးေလဦးျမင္႔သိန္း ၊ ဦးဥကၠံသဗုဒၶိ ၊ ဦးနာရဒ၊ ဦးေကာသလႅ’ စသူတို႔၏ ” ပဥၥကၡႏၶာ၌ ဥပါဒ္ ဌီ ဘင္ ခဏသံုးပါးရွိ၏။ ပဥၥဳပါဒါနကၡႏၶာ ၌ ခဏငယ္ သံုးပါးမရွိ”- ဟူေသာ စကားသည္ ပါဠိေတာ္ အ႒ကထာ ဋီကာ ဘယ္မွာမွ် မရွိေသာ (၀ါ) ဘုရားမေဟာေသာ မတရား သာတည္း။
အဓိပၸာယ္မွန္မွာ ပရိ၀ါအတုိင္း ျမတ္ဗုဒၶတုိ႔က ပရမတၳတို႔ကို (အဓိပၸာယ္ေရာ အမည္တုိ႔ကိုပါ) အေသးစိတ္ေဟာျပ၍ ထိုေဟာျပေတာ္ မူေသာ နည္းအတိုင္း သာ၀ကတို႔က သိျမင္ၾကၿပီး ၀ိပႆနာ ႐ႈျမင္ၾကမွသာ လွ်င္ မဂ္ဖိုလ္ရၾကပါသည္။
ဆူးေလဦးျမင့္သိန္း ...ဓမၼေစတီ ဦးေကာသလႅ’ စ သူ တုိ႔သည္ အထက္ပါအတိုင္း ပရမတၳကို ပယ္ျမစ္ၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္သူတု႔ိေဟာထားရာ တရားတုိ႔ကို ၾကည့္ပါက ပရမတၳတရားတုိ႔ကို ရွင္းျပေသာ ေဒသနာမ်ားခ်ည္း ျဖစ္ၾကပါသည္။
ဥပမာျပပါအံ့။
၁။ အ၀ိဇၨာအဖြင့္။
၂။ မဂၢင္လမ္း ၇-သြယ္။
၃။နည္းသုံသြယ္=(ပ႒ာန္းနည္း၊ပဋိစသမုပါၸဒ္နည္း၊ အရိယသစၥာနည္းဟူ၏။)
၄။၀ဋ္သုံးပါး။
၅။ သစၥဥာဏ္။
၆။ ဒိ႒သတ္ႏငတဏွာသတ္။
၇။ ၀ိညာဏ္သးုံ ပါး။
၈။ သမထႏွင့္၀ိပႆနာလမ္းခြဲ။
၉။ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ႏွင့္သစၥာေလးပါး။
၁၀။ဣၿႏၵိယအႏုတၱရဘာ၀နာ။
၁၁။ ဒႆနသမၸဒါႏွင့္ ဘာ၀နာသမၸဒါ။
၁၂။ ေသာတာပတၱမဂ္အဖြင္႔။
၁၃။ နာမကၡႏၶာ။
၁၄။ ဥပါဒါနကၡႏၶာႏွင့္အႏုပါဒါနကၡႏၶာတုိ႔၏ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္
စက္ရဟတ္လည္ေသာအခါႏွင့္။
၁၅။ ခႏၶာငါးပါး-ပဋိေ၀ဓဂမၻီရတရား။
၁၆။ဆဠဂၤုေပကၡာ။
၁၇။ ပ႒ာန္းတရားေတာ္။
၁၈။ သတၱာ၀ါသဘံုကိုး၀ႏွင့္ ၀ိညာဏဌိတိ(၇)ပါး။ နိဗၺာန္ဂုဏ္ေတာ္အဖြင့္။ ပစၦိမဗုဒၶေဒသနာေတာ္=
(အရွည္တြင္သံသရာ အခ်ည္ကေတာ့ တဏွာ (ပ) ျပည့္စံုရစ္ၾကပါေလာ့။)
ဤမာတိကာတုိ႔သည္ ဆူးေလဦးျမင့္သိန္း၏ အရိယသစၥာလမ္းစဥ္ ၀ိပႆနာတရားမွတ္ခ်က္ ေပါင္းခ်ဳပ္ စာအုပ္ႀကီးထဲက မာတိကာျဖစ္ပါသည္။ ဓမၼေစတီ၏ တရားအမည္မ်ားကို အထူးေဖာ္ျပဖြယ္မလုိ။ အယူ၀ါဒ (မေနာကံ)ႏွင့္ အေဟာအေရး (၀စီက၊ံ ကာယကံ)တိ႔ု အခ်င္ခ်င္း ဆန္က်င္သူမ်ားေပတည္း။ ဤသို႔ ကံသုံးခ်က္ မညီသူတို႔ကိုျမတ္ဗုဒၶက “ေကာက္က်စ္သူ” ဟု သတ္မွတ္ေတာ္မူပါသည္။
မစုိးရိမ္စာသင္သား
ၾသစေၾတးလ်ႏုိင္ငံတြင္ ဓမၼေစတီေဟာထားခဲ့ရာ ဒႆန သမၸဒါ(၈)ခ်ပ္ တုိ႔ထဲက ေခြအမွတ္(၄) ထဲတြင္-
(၁)ရွင္မဟာကႆပႀကီးက သိၾကားမင္းအား ေတာက္ေခါက္ေၾကာင္း၊ ရဟႏၲာတု႔ိသည္ စိတ္တုိတတ္ ၾကေၾကာင္း၊ ရဟႏၲာတုိ႔မွာ မေနာ ဒုစရိုက္ ျဖစ္ေသးေၾကာင္း။
(၂) မဟာပန္ရဟႏၲာႀကီးက ညီစူဠပန္ကို ႏွင္ထုတ္ေၾကာင္း၊ စူဠပန္သည္ ရဟႏၲာျဖစ္မည္ဆုိတာကို မသိေၾကာင္း၊ ရဟႏၲာတုိ႔သည္ အကုန္သိသူမ်ား မဟုတ္ေၾကာင္း။
(၃) အရွင္သာရိပုၾတာက ေရေျမာင္းကို ခုန္၍ကူးေၾကာင္း၊ ၀ါသနာကို ရဟႏၲာတုိ႔ကေတာင္မွ မစြန္႔ႏုိင္ေၾကာင္း။
(၄) ဥ႐ုေ၀လကႆပညီေနာင္တသည္ မီးကိုလုပ္ေကြၽး၍ ပူေဇာ္သူမ်ားျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ သူတုိ႔အတြက္ မီးတရားကို ျမတ္စြာဘုရား ေဟာေၾကာင္း၊ မီးတရားျဖင့္ အတိတဓမၼာ႐ုံ(ဥပဒါနကၡႏၶာ)ကို ေဖာ္ျပ ေပးျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ အတိတ္ဓမၼာ႐ံု (ဥပါဒါနကၡႏၶာ)၌ ျဖစ္ပ်က္ျမင္ၿပီး ကႆပညီေနာင္တုိ႔ ရဟႏၲာ ျဖစ္ၾကေၾကာင္း။
(၅) ရွင္စူဠပန္သည္ ပန္းထိမ္သည္ျဖစ္ဖူးျခင္းေၾကာင့္ ရွင္စူဠပန္အတြက္ ပ၀ါကေလးကိုေပး၍ အတိတ္ဓမၼာ႐ံု (ဥပါဒါနကၡႏၶာ)ကို ေဖာ္ျပေပးေၾကာင္း၊ ရွင္စူဠပန္က ျဖစ္ပ်က္ကို ဖတ္ခနဲ ျမင္သြားၿပီး ရဟႏၲာ ျဖစ္သြားေၾကာင္း၊ မဟာပန္ကို မခံခ်င္စိတ္ျဖစ္၍ ရွင္စူဠပန္က(မေနာဒုစရိက္ျဖင႔္) တန္ခုိးဖန္ဆင္းျပေၾကာင္း-တု႔ိကုိ ေဟာျပၿပီး -
(က) အတိတ္ဓမၼာ႐ံု (ဥပါဒါနကၡႏၶာ= တကယ္ ျဖစ္တည္ပ်က္ရွိ ပရမတ္တရား မဟုတ္ေသာ အေတြးပံုရိပ္= ပညတ္တရား)သည္ ဒုကၡသစၥာ။
(ခ) အဲဒါကို ျဖစ္ေစတတ္တဲ့ တဏွာသည္ သမုဒယသစၥာ။
(ဂ)အဲဒီတရားႏွစ္မ်ိဳး ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားတာက နိေရာဓသစၥာ။
(ဃ) အတိတ္ဓမၼာ႐ံု=ဥပါဒါနကၡႏၶာ၏ ေျပာင္းလဲသြားပံုကို ျဖစ္ပ်က္ ျမင္လုိက္ေတာ့ ေလးမဂ္ (မဂၢသစၥာ) ေလးဖိုလ္ က်ၿပီး ရွင္စူဠပန္ ရဟႏၲာျဖစ္သြားေၾကာင္း”တုိ႔ကို ေဟာထားသည္။
အထက္ပါေကာက္ႏုတ္ခ်က္ (၁၊ ၂၊ ၃၊ ၄၊ ၅)တို႔သည္ အမွတ္(၄)ေခြ တစ္ေခြလံုး၏ အက်ဥ္းခ်ဳပ္မွ်သာ ျဖစ္ၾကပါသည္။
ထိုတြင္ အမွတ္(၁)၌- ရဟႏၲာတိ႔ုမွာမေနာဒုစရိုက္မျဖစ္ၾကပါ။ ဓမၼေစတီက သဂႌတသတအ႒ကထာကို အကိုးအကားျပဳ၍ ရဟႏၲာတုိ႔မွာ မေနာဒုစရိုက္ျဖစ္ေၾကာင္း တို႔ကို အျခားေခြမ်ားမွာ အာေပါင္အာရင္း သန္သန္ျဖင့္ ေဟာေလ့ရွိပါသည္။ ရဟႏၲာတုိ႔မွာ မေနာဒုစရိုက္မရွိပါ။ အဘိဇၩာ= သူတစ္ပါး၏ပစၥည္းကို ေလာဘ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ မတရား နည္းျဖင့္ (သူတစ္ပါးကဲ့သုိ႕ ထုိဥစၥာကို ရရွိေအာင္ ႀကိဳးစားရွာေဖြ စုေဆာင္းေသာ နည္းကို မလုပ္ေဆာင္ဘဲ) အေခ်ာင္ရေအာင္ ေကာက္က်စ္ လိမ္ညာ လွည့္ပတ္၍ ရယူသိမ္းပိုက္ျခင္း သေဘာရွိေသာ ေလာဘတရား၊ ဗ်ာပါဒ=သူတစ္ပါးတုိ႔ကို အသက္ခႏၶာ ဥစၥာပစၥည္း ပ်က္စီးေအာင္ ဖ်က္ဆီးျခင္း သေဘာရွိေသာ ေဒါသတရား၊ မိစၦာဒိ႒ိ=အတၱေကာင္ရ၏ဟု ယူျခင္းသေဘာရိွေသာ သကၠာယမိစၦာဒိ႒ိ၊ အတၱေကာင္- ၀ိညာဥ္ေကာင္ ျဖစ္ေသာ ေလာက၏ အဆံုးသည္ရွိ၏-မရွိ- စသည္ျဖင့္ ယူျခင္းသေဘာရွိေသာ အႏၲဂၢါဟိကမိစၦာဒိ႒ိ၊ အလွဴ၏အက်ိဳးသည္ မရွိ-စသည္ျဖင့္ယူျခင္းသေဘာရွိေသာ ဒသ၀တၳဳကမိစၦာဒိ႒ိ၊ သတၱ၀ါေကာင္ဟု ယူျခင္းသေဘာရွိေသာ ဣႆရနိမၼာနမိစၦာဒိ႒ိ စသည္တုိ႔ပင္ ျဖစ္ၾကပါသည္။
မေနာဒုစရိုက္-အမည္ရရွိၾကကုန္ေသာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ဒိ႒ိတုိ႔သည္
(၁) ၀ီတိကၠမအဆင့္အားျဖင့္ ျဖစ္ၾကသည္။
(၂) ပရိယု႒ာနအားျဖင့္ ျဖစ္ၾကသည္။
(၃) အႏုသယအဆင့္အားျဖင့္ (မျဖစ္ေသာ္လည္း အေၾကာင္းညီညြတ္လွ်င္ ျဖစ္နုိင္ေသာေၾကာင့္) ရွိၾကသည္။
(၄) ၀ါသနာ အဆင့္အားျဖင့္ ရွိၾကသည္ဟူ၍ အဆင့္ဆင့္ ျခားနားၾကပါသည္။
ဤ(၄)ဆင့္တုိ႔တြင္- ၀ါသနာအေလ်ာက္ရွိျခင္းကို ရွိသည္ဟု မဆုိအပ္ေပ။ ျဖစ္သည္ဟု မဆုိအပ္ေပ။ အႏုသယ အဆင့္အားျဖင့္ ရွိျခင္းကို ရွိသည္ဟုသာ ဆုိရပါသည္။ ျဖစ္သည္ဟု မဆုိရပါ။
ပရိယု႒ာနအဆင္၊့ ၀ီတကၠမ အဆင္ျ့ဖစ္ျခင္းကိုသာလွ်င္ ျဖစ္သည္ဟု လည္း ဆုိရပါသည္။ ရွိသည္ဟုလည္း ဆုိရပါသည္။ ဤသို႔အဆင္ဆင့္ ကြျဲပားျခားနားလ်က္ ရွၾိကရာတြင္ ရဟႏၲာတို႔သည္ အရဟတၱမဂ္ဥာဏ္ျဖင့္ ၀ီတိကၠမအဆင္၊့ ပရိယ႒ာနအဆင္၊့ အႏုသယအဆင့္ မေနာဒုစရိုက္ (ေလာဘ၊ေဒါသ၊ဒိ႒ိ)တုိ႔ကို လံုး၀ အျမစ္ျပတ္ ပယ္စြန္႔ၾကပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ရဟႏၲာဟူ၍ ျဖစ္လာၾကပါသည္။
၀ါသနာအဆင့္ မေနာဒုစရိုက္ (ေလာဘ၊ေဒါသ၊ဒိဌိ )တုိ႔၏ ရွိျခင္း ဆုိသည္မွာ ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ အနာႀကီး၏ အမာရြတ္က်န္ေနသကဲ့သို႔ အနာမရွိေသာ္လည္း၊ အနာျဖစ္ ေနသည္ မဟုတ္ေသာ္လည္း စြဲထင္ေနျခင္းသေဘာ သက္သက္မွ်သာျဖစ္ပါသည္ ။ ထို႔ေၾကာင့္ ၀ါသနာအဆင့္ မေနာဒုစရိုက္- ရွိေနျခင္းကို မေနာဒုစရိုက္ ရွိသည္ဟု မဆုိရပါ။ မေနာဒုစရိုက္ ျဖစ္ေသးသည္ ဟုလည္း မဆုိရပါ။ ယင္းသို႔ ရဟႏၲာတို႔မွာ မေနာဒုစရိုက္ ျဖစ္ေသးသည္ဟု ဆုိလွ်င္ ထုိသုိ႔ဆုိသူသည္ အႏုသယယမက၊ ပဇဟန၀ါရ၊ ပဟီန၀ါရတုိ႔ကို ဖ်က္ဆီးသူမည္ပါသည္။ သမုဒယသစၥာ ပယ္အပ္ပံုကိုျပဆုိသည့္ ဓမၼစၾကာ၊ မဟာသတိပ႒ာနသုတ္၊ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ စသည္ တုိ႔ကိုလည္း ဖ်က္ဆီးသူ မည္ပါသည္။
အထူးသျဖင့္ “ဒုစရိုက္ ၁၀-တုိ႔၌ တည္ေသာ အကုသုိလ္စိတ္သည္ မဂ္ဖိုလ္တရားတုိ႔ကို ရရွိေအာင္ မျပဳႏုိင္ေၾကာင္း၊ ဒုစရိုက္ ၁၀-ပါးစလံုး ကင္းရွင္း ၿပီး သုစရိုက္ ၁၀-ပါးတု၌ တည္ေနေသာ ကုသလစိတ္ (ဘာ၀နာစိတ္)က သာလွ်င္ မဂ္ဖိုလ္တရားတို႔ကို ရရွိေအာင္ ျပဳႏုိင္ေၾကာင္း” ေဟာျပထားရာ
ခုဒၵကပါဠိေတာ္ ဓမၼပဒလာ (န တံ မာတာပိတာ ကယိရာ၊ အေည၀ါပိစဥာတကာ။ သမၼာပဏိဟိတံစိတၱံ၊ ေသယ်ေသာနံတေတာကေရ) ႏွင့္ ခုဒၵကပါဠိေတာ္ - သုတၱနိပါတလာ(အေသ၀နာစ ဗာလာနံ၊ ပ႑ိတာနဥၥ ေသ၀နာ။ ပူဇာစပူဇေနယ်ာနံ၊ ဧတံမဂၤလမုတၱမံ)တို႔ကို ဖ်က္ဆီးသူ မည္ပါသည္။
ဓမၼေစတီသည္ ဤသို႔ေသာ ပါဠိေတာ္မ်ားကို မ်က္ကြယ္ျပဳ၍ (၀ါ) သူယူစြဲထားေသာ အဓမၼ၀ါဒႏွင့္ လံုး၀ညႇိမရေသာ ေဒသနာတုိ႔ကို ေစာ္ကား ပယ္ခ်၍ တစ္ဖတ္သတ္ ေဟာေလ့ရွိသူသာ ျဖစ္ပါသည္။ သူစြဲယူေနေသာ အဓမၼ၀ါဒႏွင့္ ညီညြတ္ႏုိင္ရာ ေဒသနာတုိ႔ကို ေတြ႔ရွိပါမူကား က်မ္းသိမခက္ က်မ္းညႇိခက္-စသည္ျဖင့္ လုပ္ယူေလ့ရွိပါသည္။ (လုပ္ယူ=...)
ဤအမွတ္(၁)ေကာက္စာမွာ ဓမၼေစတီေဟာသည့္အတုိင္း အရွင္မဟာကႆပက ေတာက္ေခါက္သည္ မဟုတ္ပါ။ သူဆင္းရဲတုိ႔အား ခ်းီေျမာက္လုိရာတြင္ သူဆင္းရဲတုိ႔က ရရွိထုိက္ေသာ အက်ဳိးေက်းဇူးေတြကုိ သိၾကားမင္းက လုိခ်င္ေနသည့္အတြက္ သိၾကားမင္းကို တားျမစ္၍ ဆံုးမျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။
စိတ္တိုျခင္းေၾကာင့္လည္း မဟုတ္ပါ။ (မိဘဆရာတုိ႔သည္ သားသမီးတပည့္တို႔ကို စိတ္မတိုဘဲ= ေဒါသမျဖစ္ဘဲ ေငါက္ငမ္း၍ တားျမစ္ေလ့ ရွိၾကပါသည္။ ဆံုးမေလ့ရွိၾကပါသည္။)
“ဟဲ ့ သူအို ၊ နင္က သိၾကားမင္း ပဲ” ဟူ သည္ တို႔ကုိ မိန္႔ဟ ၍တားျမစ္မႈကို မေနာဒုစရိုက္ (ေဒါသ)ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ဟုယူလွ်င္ ထိုသို႔ ယူသူ၏ ဓမၼေရးရာ နားမလည္ပံုႏွင့္ ေလာကေရးရာ မိုက္မဲပံုသာတည္း။
အထူးသတိ ျပဳရန္မွာ ။ ။
ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္ႀကီးတုိ႔ကို ဂုဏ္သိကၡာ ပ်က္ျပားေအာင္ ေစတနာပါပါျဖင့္ ေျပာဆုိ၍ ျပစ္မွားသူသည္ အရိယူပ၀ါဒ- အႏၲရာယ္ထုိက္သူ ျဖစ္၏။
ထုိ႔ျပင္ အမွတ္(၂)ေကာက္စာမွာလည္း မဟာပန္ရဟႏၲာႀကီးက မေနာဒုစရိုက္(ေဒါသ) ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ရွင္စူဠပန္ကို ႏွင္ထုတ္သည္ဟု ဆုိလုိ ပါသည္။ (ရွင္းျပစရာ မလုိပါၿပီ။) ရဟႏၲာတို႔မွာ သဗၺညဳတဥာဏ္-မရွျိခင္းေၾကာင့္ ရဟႏၲာတိုက အကုန္လုံးကုိ မသိႏုိင္ၾကပါေပ။
ထု႔ိျပင္ အမွတ္(၃)ေကာက္စာမွာ ၀ါသနာအဆင့္ မေနာဒုစရိုက္(ေလာဘ၊ ဒိ႒ိ၊ ေဒါသ)တုိ႔သည္ရဟႏၲာတုိ႔မွာ ရွိေနတတ္ပါသည္။ ထုိအေၾကာင္းကို အမွတ္(၁)ေကာက္စာကို ရွင္းျပရာတြင္ တင္ျပခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ သို႔ရာတြင္ ရွင္သာရိပုၾတာက ေရေျမာင္းကိုခုန္၍ ကူးေၾကာင္း သည္ ပါဠိေတာ္၊ အ႒ကထာ၊ ဋီကာ ဘယ္မွာမွ် မရွိပါ။
(ျပစ္မွားလုိ၍ ေျပာလွ်င္ ေျပာသူမွာ အျပစ္ရွိသည္။ ၀ါသနာ မပယ္စြန္႔ေၾကာင္း ေျပာလုိလွ်င္ ရွိသည့္အတုိင္းသာ ေျပာသင့္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ အရွင္ပိလိႏၵ၀စၦ အေၾကာင္းမ်ဳိးကုိသာ ေျပာသင႔္ပါသည္။ ၀ါသနာအဆင္မွ် က်န္ရွိေနျခင္းသည္ မဂ္ျဖင့္ ပယ္ေလာက္ေသာ ပမာဏအထိ မရွိျခင္းေၾကာင့္ ရွိစာရင္းတြင္မွ် မ၀င္ပါ။ ျဖစ္စာရင္းမွာ ပါ၀င္ဖို႔ဆုိလွ်င္ကား ေ၀းပါ၏။)
(၁) ျမတ္စြာဘုရားတုိ႔သည္ ကိေလသာတုိ႔ကို ၀ါသနာမွ် မက်န္ရေအာင္ ပယ္စြန္႔ကုန္၏။ (၂) ရဟႏၲာတုိ႔သည္ ကိေလသာတုိ႔ကို အျမစ္ျပတ္ ပယ္စြန္႔ႏုိင္ၾကေသာ္လည္း ၀ါသနာၾကြင္းက်န္ပါသည္။ ထုိ႔ျပင္ အမွတ္(၄) ေကာက္စာ၌ မီးတရား ေဟာျပေပးေၾကာင္းသည္ မွန္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ မီးတရားျဖင့္ အတိတ္ဓမၼာ႐ံုကို (၀ါ)ဥပါဒါနကၡႏၶာကို ေဖာ္ျပေပးသည္ဟု ဆုိျခင္းမွာ အမွားသာတည္း။ အတိတ္ဓမၼာ႐ံု ဟူသည္ ပညတ္တည္း။
ဓမၼေစတီတုိ႔သည္ “ဤအတိတ္ ဓမၼာ႐ံု ( ၀ါ)ပညတ္ ဓမၼာ႐ံု ( ၀ါ)မိ စၦ ာ ဓမၼ ာ ႐ံ ု သည္ ဥပါဒါနကၡႏၶာမည္၏” ဟုဆုိ၍ “အတိတ္ဓမၼာ႐ံုသည္ ၀ိပႆနာ႐ႈအပ္ေသာ အေၾကာင္းခႏၶာျဖစ္သည္” ဟုလည္း ဆုိၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္“အဆုိပါ အတိတ္ဓမၼာ႐ံ (၀ါ) ပညတ္ဓမၼာ႐ံ (၀ါ) မိစာဓမၼာ႐ံ(၀ါ) ဥပါဒါနကၡႏာတု၌ ႐ႈဳျမင္ေနလွ်င္ တရားမရ” ဟုလည္း ဆိုၾကပါသည္။
“ဓမၼေစတီ”-အမည္ရွိေခြထဲတြင္ ပုဒ္ေရ ၂၄-အတြင္း ၁၀-မိနစ္ အေရာက္မွာ ဓမၼေစတီကိုယ္တုိင္ ဤသို႔ ေဟာထားပါသည္။
“ဦးဇင္း=(-ဦးဥကၠံသဗုဒၶိ)-ငယ္က်ိဳးငယ္နာေတြကို ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ရင္ မိစၦာဓမၼာ႐ံု ျဖစ္တတ္တယ္ေနာ္လုိ႔ သူ႔ဆရာ (=ဥကၠံသဗုဒၶိရဲ႕ဆရာ ဦးျမင့္သိန္း)က ဆံုးမတယ္“ ဟူသတည္း။
ဆိုလုိရင္းကား “အတိတ္ဓမၼာ႐ံုကို ႐ႈဴေနလွ်င္ တရားမရႏုိင္။ အတိတ္ဓမၼာ႐ံုကို မေဖာ္ရ” ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။ ဤေနရာတြင္ ေကာက္ျပထားေသာ ေကာက္စာအမွတ္(၄) (၅)တိုႏွင့္ ေသေသခ်ာခ်ာ တုိက္ဆုိင္ၾကည့္ၾကပါ။ ေကာက္စာ(၄)တြင္ အတိတ္ဓမၼာ႐ံု(၀ါ) ဥပါဒါနကၡႏၶာ (ပညတ္)၌ ျဖစ္ပ်က္ျမင္ၿပီးဟုဆိုရာတြင္ ဥပါဒါနကၡႏၶာ (ေလာကီတရားစု= ပရမတၳခႏၶာ)၌ ၀ိပႆနဥာဏ္ျဖင့္ ျဖစ္ပ်က္(အနိစၥလကၡဏာ) ျမင္ၿပီးဟုျပင္၍ ဆိုမွသာလွ်င္ မွန္ေသာတရား ျဖစ္ပါသည္။ ဓမၼေစတီဆရာစဥ္ဆက္တုိ႔က ယူၾကသည္မွာ- “ဥပါဒါနကၡႏၶာအရ ျဖစ္ၾကကုန္ေသာ ေလာကီစိတ္ ၈၁-ပါး၊ ေလာကီေစတသိက္ -၅၂-ပါး၊ ႐ုပ္-၂၈-ပါး တရားစုတုိ႔သည္ ပရမတ္ဓမၼာ႐ံုမည္၏။ ယင္းပရမတၳတရားတို႔သည္ တကယ္ျဖစ္၍ တကယ္ရွိေန ၾကပါေသာ္လည္း ယင္းတုိ႔ကုိ သမၼာသမၺဳဒၶဘုရားႀကးီ တုိ႔၏ ဥာဏ္ျဖင့္ အာ႐ံုျပဳႏုိင္သည္။ ႐ႈမွတ္သိျမင္ႏိုင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယင္းပရမတ္ တုိ႔ကို သာ၀ကတုိ႔က ႐ႈမွတ္သိျမင္ႏိုင္ၾကသည္ဟုဆုိလွ်င္ ထိုအဆုိသည္ အမွားသာတည္း” ဟူ၍ ယူဆၾကပါသည္။
ထုိေၾကာင့္ ဓမၼေစတီ ဆရာစဥ္ဆက္တုိက ယူၾကသည္မွာ ဥပါဒါနကၡႏၶာအရ အဆုိပါ ပရမတ္တရားစုတုိ႔ကို မယူရ။ ဥပါဒါနကၡႏၶာအရ မိစၦာဓမၼာ႐ံု(၀ါ) ပညတ္ဓမၼာ႐ံု(၀ါ) အေတြးပံုရိပ(၀ါ) သဏၭာနပညတ္တုိ႔ကိုသာ ယူရမည္” ဟူ၍ ယူဆၾကပါသည္။ ဤသို႔ ယူဆၾကကာ (က) အဆုိပါဥပါဒါန ကၡႏၶာ=ပညတ္ဓမၼာ႐ံုတုိ႔၌ ၀ိပႆနာ႐ႈဴျမင္မွ တရားရသည္။
(ခ) အဆုိပါ ဥပါဒါနကၡႏၶာ=ပညတ္ဓမၼာ႐ံုတုိ႔၌ ၀ိပႆနာ မ႐ွဴရ။ ႐ႈလွ်င္ တရားမရႏုိင္ဟူ၍ ေရွ႕ေနာက္မညီ ယူၾကပါသည္။ (မိစၦာဓမၼာ႐ံု ျဖစ္တတ္တယ္-ေနာ္..လို႔။) မွန္လွ၏။ ပရမတ္ဓမၼာ႐ံုႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဆူးေလ ဦးျမင့္သိန္းက သူေရးသားေသာ အကုပၸါေမ၀ိမုတၱိ- ဗုဒၶ၀ိညာဏ္ေတာ္စာအုပ္ သဘာ၀နိဒါန္း စာမ်က္ႏွာ(ဋ)၌ ဤသို႔ ေရးထားပါသည္။ ပဥၥကၡေႏၶ၊ ဥပါဒါနကၡႏၶာတရား ငါးပါးတုိ႔ကို။ အသာရေတာ၊ အႏွစ္အသား မရွိေသာအားျဖင့္။ ပႆေႏၲာ၊ ႐ႈျမင္ခဲ့သည္ ရွိေသာ္။ အႏုေလာမိက၊ံ မဂ္ဥာဏ္ႏွင္႔ေလ်ာ္ေသာ။ ခႏႎ၊ၲသမၼာဒိ႒ိ ဥာဏ္အျမင္မွန္ကို။ ပဋိလဘတိ၊ ရ၏။ ဤကား ေနယ်တၳနည္းအားျဖင့္ ေဟာေတာ္မူေသာ ေဒသနာေတာ္ျဖစ္သည္။
ဤ “ပဥၥကေႏၶ”ဟူေသာပုဒ္၌ ပရမတၳခႏၶာကို ေကာက္ယူခဲ႔လွ်င္ မသင့္။ (ပညတ္ခႏၶာကိုယူမွ သင့္သည္။) အဘယ္ေၾကာင့္ မသင့္သနည္းဟူမူ ပရမတၳခႏၶာကို ဋီကာဆရာက “ဗုဒါၶ နံေယ၀ ၀ိသေယာ၊ သာ၀ကာနံ န ၀ိသေယာ” ဤကဲသ႔ုိ ဖြင္ဆုိထားေသာေၾကာင့္ ပရမတၳခႏၶာသည္ သဗၺညဳတဘုရားရွင္တုိ႔၏ အာ႐ံုသာ ျဖစ္၏။ သာ၀ကတုိ႔၏ အာ႐ံု-က်က္စားရာ မဟုတ္ဘူး-တဲ့။
“ထိုစကားမွန္၏။ ပရမတၳခႏၶာသည္ ဓာတ္ႀကီးေလးပါးႏွင့္တကြ အထည္ ျဒပ္ ဥပါဒ္ ဌီ ဘင္ ဟူေသာ ခဏငယ္သံုးခ်က္ရွိ ေသာခႏၶာ ျဖစ္၏။ ပဥၥဳပါဒါနကၡႏၶာသည္ ခဏငယ္သံုးခ်က္ႏွင့္တကြ ဓာတ္ႀကီး ေလးပါးတည္းဟူေသာ အထည္ျဒပ္-မရွိ။ သုညခႏၶာ ျဖစ္၏။ (ပညတ္ခႏၶာျဖစ္၏။)ဟူ၍ ေရးသားထားပါသည္။
မွာထားခ်က္။ ။ “ပဥၥကၡေႏၶ(ပ)ပဋိလဘတိ-ရ၏”သည္ ပဥၥကၡေႏၶ ပုဒ္အရ ဥပါဒါနကၡႏၶာ (ပရမတ္တရားစု)ကို ယူဟုျပရာ တစ္ခ်က္မွ်သာ ဥပစာသဒၵါ-ေနယ်တၳနည္း ျဖစ္ပါသည္။ ပဥၥကၡႏၶာဟု သာမညအားျဖင့္ ရွိေသာ္လည္း ေလာကုတၱရာ ခႏၶာတို႔ကိုမယူရ- ဟု ဆုိျခင္းေၾကာင့္ ေနယ်တၳ ျဖစ္ပါသည္။ အသာရေတာကို ေထာက္၍ ၀ိပႆနာ႐ႈအပ္ေသာ ဥပါဒါနကၡႏၶာ=ပရမတၳကယပါ။ ေဒသနာ တစ္ခုလုံးသည္ကား နီတတၳသာတည္း။ မုခ်တၳသာတည္း။ ေနယ်တၳမဟုတ္ပါ။
ပဥၥကၡေႏၶအရ ပရမတၳခႏၶာကို ေကာက္ယူမွသာလွ်င္ သင့္ပါသည္။ မွန္ပါသည္။ ပညတ္ခႏၶာဟူ၍ပင္ မရွိေကာင္းေသာေၾကာင့္ ပညတ္ကို ေကာက္ယူလွ်င္ လံုး၀အမွားတည္း။ ပညတ္သည္ ခႏၶာမည္၏ဟူ၍ ဘယ္မွာမွ မရွိပါ။ ပိဋကသုံးပုံမွာရွိလွ်င္ ထုတ္ျပစမ္းပါ။
ဋီကာဆရာက “ဗုဒၶါနံေယ၀ ၀ိသေယာ” ဟုဆုိျခင္းသည္ ဗုဒၶတုိ႔ကသာလွ်င္ ထုတ္ေဖာ္၍ ေဒသနာဥာဏ္ျဖင့္ နာမည္တပ္၍ ေဟာျပႏုိင္ေသာ တရားျဖစ္၏။ ဗုဒၶတုိ႔က ေဟာမျပလွ်င္ သာ၀ကတုိ႔က မေဖာ္ထုတ္နုိင္။ ေဒသနာဥာဏ္ျဖင့္ နာမည္တပ္၍ မေဟာႏိုင္ဟူ၍ ဆိုလုိပါသည္။
သာဓကမွာ “ပရိ၀ါပါဠိေတာ္၌ ျမတ္ဗုဒၶမပြင့္လွ်င္ ပရမတၳတရား တုိ႔၏ ႐ုပ္၊ နာမ္၊ ဖႆ၊ ေ၀ဒနာ အစရွိေသာ နာမည္မွ်ကေသာ္လည္း မသိႏုိင္” ဟူ၍ ရွိပါသည္။ ဆူးေလဦးျမင္႔သိန္း ၊ ဦးဥကၠံသဗုဒၶိ ၊ ဦးနာရဒ၊ ဦးေကာသလႅ’ စသူတို႔၏ ” ပဥၥကၡႏၶာ၌ ဥပါဒ္ ဌီ ဘင္ ခဏသံုးပါးရွိ၏။ ပဥၥဳပါဒါနကၡႏၶာ ၌ ခဏငယ္ သံုးပါးမရွိ”- ဟူေသာ စကားသည္ ပါဠိေတာ္ အ႒ကထာ ဋီကာ ဘယ္မွာမွ် မရွိေသာ (၀ါ) ဘုရားမေဟာေသာ မတရား သာတည္း။
အဓိပၸာယ္မွန္မွာ ပရိ၀ါအတုိင္း ျမတ္ဗုဒၶတုိ႔က ပရမတၳတို႔ကို (အဓိပၸာယ္ေရာ အမည္တုိ႔ကိုပါ) အေသးစိတ္ေဟာျပ၍ ထိုေဟာျပေတာ္ မူေသာ နည္းအတိုင္း သာ၀ကတို႔က သိျမင္ၾကၿပီး ၀ိပႆနာ ႐ႈျမင္ၾကမွသာ လွ်င္ မဂ္ဖိုလ္ရၾကပါသည္။
ဆူးေလဦးျမင့္သိန္း ...ဓမၼေစတီ ဦးေကာသလႅ’ စ သူ တုိ႔သည္ အထက္ပါအတိုင္း ပရမတၳကို ပယ္ျမစ္ၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္သူတု႔ိေဟာထားရာ တရားတုိ႔ကို ၾကည့္ပါက ပရမတၳတရားတုိ႔ကို ရွင္းျပေသာ ေဒသနာမ်ားခ်ည္း ျဖစ္ၾကပါသည္။
ဥပမာျပပါအံ့။
၁။ အ၀ိဇၨာအဖြင့္။
၂။ မဂၢင္လမ္း ၇-သြယ္။
၃။နည္းသုံသြယ္=(ပ႒ာန္းနည္း၊ပဋိစသမုပါၸဒ္နည္း၊ အရိယသစၥာနည္းဟူ၏။)
၄။၀ဋ္သုံးပါး။
၅။ သစၥဥာဏ္။
၆။ ဒိ႒သတ္ႏငတဏွာသတ္။
၇။ ၀ိညာဏ္သးုံ ပါး။
၈။ သမထႏွင့္၀ိပႆနာလမ္းခြဲ။
၉။ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ႏွင့္သစၥာေလးပါး။
၁၀။ဣၿႏၵိယအႏုတၱရဘာ၀နာ။
၁၁။ ဒႆနသမၸဒါႏွင့္ ဘာ၀နာသမၸဒါ။
၁၂။ ေသာတာပတၱမဂ္အဖြင္႔။
၁၃။ နာမကၡႏၶာ။
၁၄။ ဥပါဒါနကၡႏၶာႏွင့္အႏုပါဒါနကၡႏၶာတုိ႔၏ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္
စက္ရဟတ္လည္ေသာအခါႏွင့္။
၁၅။ ခႏၶာငါးပါး-ပဋိေ၀ဓဂမၻီရတရား။
၁၆။ဆဠဂၤုေပကၡာ။
၁၇။ ပ႒ာန္းတရားေတာ္။
၁၈။ သတၱာ၀ါသဘံုကိုး၀ႏွင့္ ၀ိညာဏဌိတိ(၇)ပါး။ နိဗၺာန္ဂုဏ္ေတာ္အဖြင့္။ ပစၦိမဗုဒၶေဒသနာေတာ္=
(အရွည္တြင္သံသရာ အခ်ည္ကေတာ့ တဏွာ (ပ) ျပည့္စံုရစ္ၾကပါေလာ့။)
ဤမာတိကာတုိ႔သည္ ဆူးေလဦးျမင့္သိန္း၏ အရိယသစၥာလမ္းစဥ္ ၀ိပႆနာတရားမွတ္ခ်က္ ေပါင္းခ်ဳပ္ စာအုပ္ႀကီးထဲက မာတိကာျဖစ္ပါသည္။ ဓမၼေစတီ၏ တရားအမည္မ်ားကို အထူးေဖာ္ျပဖြယ္မလုိ။ အယူ၀ါဒ (မေနာကံ)ႏွင့္ အေဟာအေရး (၀စီက၊ံ ကာယကံ)တိ႔ု အခ်င္ခ်င္း ဆန္က်င္သူမ်ားေပတည္း။ ဤသို႔ ကံသုံးခ်က္ မညီသူတို႔ကိုျမတ္ဗုဒၶက “ေကာက္က်စ္သူ” ဟု သတ္မွတ္ေတာ္မူပါသည္။
မစုိးရိမ္စာသင္သား
No comments:
Post a Comment